Persbericht: PT: 2013 in teken van zorgvuldige afbouw en overdracht taken

14-11-2012

Het Productschap Tuinbouw (PT) zet 2013 in het teken van een zorgvuldige afbouw en overdracht van zijn taken. De nog aanwezige reserves bij het PT zullen hiervoor worden aangesproken. Heffingen over 2013 worden tot een minimum beperkt. Het PT-bestuur besloot op 13 november om zo uitwerking te geven aan het Regeerakkoord, dat voorziet in afschaffen van zogeheten PBO’s zoals het PT en PBO-heffingen per 2014.

In 2013 zal het PT alleen investeren in activiteiten waar bij het topsectorenbeleid publiek private samenwerking (PPS) mogelijk is, waar cofinanciering te regelen is of waarvan te verwachten is dat de taak na 2013 door een andere partij is over te nemen. Het PT gaat hiervoor overleg voeren met onder meer het ministerie van Economische Zaken, brancheorganisaties en Greenport Holland.

Het takenpakket van het PT is het afgelopen jaar teruggebracht tot het aanjagen van duurzame innovaties. Het gaat om de programma’s Plantgezondheid, Energie & CO2, Voeding & Gezondheid, Groen & Welbevinden, Arbeid en Biobased Economy. Bij de tuinbouwsector, met zijn structuur met vele MKB-bedrijven, blijft het noodzakelijk dat partijen hierin samen blijven investeren. Het komende jaar zal het PT daarvoor partners zoeken en bijeenbrengen.

Daarop vooruitlopend geeft het bestuur geen vervolg aan de arbeidsmarktcampagnes It’s Alive en GroenWerkt. Wel investeert het PT in het in stand houden van sectorstatistieken en het uitwerken van het plantgezondheidsfonds. Ondernemers die glasgroenten telen en/of groenten en fruit verhandelen gaan over 2013 een heffing betalen voor de tegemoetkoming in de schade die de paprika snuitkever (Pepper Weevil) afgelopen zomer veroorzaakte. Het bestuur accordeerde ook het draaiboek voor risico- en crisismanagement in de voedingstuinbouw.

De keuze voor minimale heffingen brengt de omvang van de reserves in lijn met de financiële verplichtingen die uitstaan en de sterk in te krimpen jaarlast over 2013. De afgelopen jaren liet het PT-bestuur de heffingtarieven sneller dalen dan de uitgaven, met als gevolg dat jaarlijks een beroep werd gedaan op de reserves. Het saldo over 2010 was 15,5 miljoen euro negatief, over 2011 8, 3 miljoen euro negatief en over 2012 28,4 miljoen euro negatief.

Voor meer informatie neemt u contact op met Geert Pinxterhuis, tel. 079 3470651 of e-mail g.pinxterhuis@tuinbouw.nl.